- Rozliczenie kosztów dotyczy zaliczek na pokrycie określonego rodzaju kosztów, np. zaliczka na c.o. (centralne ogrzewanie), zaliczka na zimną wodę, zaliczka na podgrzanie wody, zaliczka na gaz. Nie dotyczy to opłat, które ze swojej istoty nie podlegają rozliczeniu, np. fundusz remontowy, konserwacja domofonu, fundusz wymiany wodomierzy, różnice wskazań wodomierzy, gospodarka odpadami komunalnymi.
- Okresem rozliczeniowym jest okres kolejnych kilku do kilkunastu miesięcy, jednakże rozliczenie odbywa się po zakończeniu tego okresu i zebraniu wszystkich danych niezbędnych do rozliczenia z uwagi na to, iż faktury i dane o zużyciu za okres rozliczeniowy spływają dopiero po jego zakończeniu, a także z uwagi na konieczność dokonania niezbędnych uzgodnień stanu rozrachunków.
- W celu bieżącego pokrywania kosztów użytkownicy lokali wpłacają miesięczne zaliczki według stawek ustalanych przez Zarząd Spółdzielni. Wysokość tych zaliczek jest ustalana na podstawie przewidywanych kosztów, to jest prognozy kosztów na kolejny okres rozliczeniowy.
Uwaga! Nie są to rzeczywiste koszty, gdyż w chwili ustalania zaliczek rzeczywiste koszty nie są jeszcze znane! - Po zakończeniu okresu rozliczeniowego, wpłynięciu wszystkich faktur, dokonaniu niezbędnych księgowań, uzgodnień itp. ustala się rzeczywistą wysokość kosztów danego rodzaju.
- Przypadającą na danego użytkownika lokalu część kosztów ustala się według przyjętego dla danego rodzaju kosztu tzw. podzielnika kosztów, np. powierzchnia grzewcza lub wskazania elektronicznych podzielników kosztów dla kosztów centralnego ogrzewania, zużycie wody (odpowiednio zimnej lub ciepłej) dla kosztów zimnej wody oraz kosztów podgrzania wody, czy liczba zamieszkałych osób dla kosztów gazu.
- Rzeczywiste koszty danego rodzaju rozlicza się z zaliczkami na ten cel, które zobowiązany był wpłacić każdy z użytkowników lokali (czyli z tzw. naliczeniami). W przypadku, gdy koszty te są niższe niż naliczenia, powstaje nadpłata z rozliczenia. Natomiast w przypadku, gdy koszty są wyższe niż naliczenia, powstaje niedopłata z rozliczenia.
- Ostateczną kwotę nadpłaty lub niedopłaty (saldo) po rozliczeniu wszystkich kosztów oblicza się jako sumę następujących pozycji:
a) Bilans otwarcia (BO), czyli nadpłata (+) lub niedopłata (-) z okresu poprzedniego,
b) Naliczenia w danym okresie rozliczeniowym (-),
c) Wynik z rozliczenia, czyli nadpłata (-) lub niedopłata (+),
d) Wpłaty właściciela (+). - Spółdzielnia nie pobiera żadnej prowizji ani wynagrodzenia za dokonanie rozliczenia kosztów. Dodatkowe opłaty mogą wynikać wyłącznie z umów zawartych z zewnętrznymi firmami rozliczeniowymi odczytującymi elektroniczne podzielniki kosztów ogrzewania lub wodomierze z odczytem radiowym.
ZAPAMIĘTAJ!
- Ustalenie ZALICZKI w określonej wysokości nie oznacza, że taki będzie ostateczny KOSZT danego rodzaju.
- Dokonywanie WPŁAT w wysokości równej ustalonym miesięcznym ZALICZKOM nie oznacza, że z rozliczenia kosztów nie wyniknie konieczność uregulowania NIEDOPŁATY, gdyż rzeczywiste koszty mogą okazać się wyższe niż pierwotnie zaplanowane.
- Zaniżanie wysokości ZALICZEK jest działaniem skierowanym przeciwko użytkownikom lokali, gdyż Spółdzielnia może wskutek tego ponieść dodatkowe koszty odsetek i kar od nie opłaconych w terminie należności wobec dostawców spowodowane tzw. brakiem płynności (brakiem środków na rachunku bankowym na uregulowanie bieżących płatności), zaś użytkownicy lokali ostatecznie i tak będą musieli uregulować powstałą w wyniku rozliczenia kosztów niedopłatę.