Kętrzyn, 27.11.2023 r.
KOMUNIKAT
Członkowie spółdzielni Mieszkaniowej Pionier w Kętrzynie.
W związku z licznymi zapytaniami oraz publikowanymi w mediach społecznościowych różnymi informacjami na temat sytuacji prawnej i gospodarczej naszej Spółdzielni Mieszkaniowej Pionier w Kętrzynie informuję co następuje:
Od 31 października 2023 r. spółdzielnia nie posiada wymaganego prawem składu Zarządu mogącego podejmować decyzje zastrzeżone dla tego organu. Stało się to z przyczyny złożenia rezygnacji z pełnienia funkcji i rozwiązania stosunku pracy najpierw w sierpniu 2023 r członka zarządu – głównej księgowej i później 30 października 2023 r złożenia rezygnacji przez prezesa z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu. Zarząd funkcjonuje w osobie Zastępcy Prezesa ds. Technicznych i Inwestycyjnych, jest to zarząd kadłubowy. Na dowód tego stanu rzeczy poniżej skan rezygnacji prezesa i zarządzenie Krajowego Rejestru Sądowego.
Obecnie spółdzielnia ma trudności natury prawnej w funkcjonowaniu. Zbliżamy się do końca roku obrachunkowego więc istnieje konieczność wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego spółdzielni, lecz uprawnienie do tego zgodnie ze statutem spółdzielni ma Rada Nadzorcza. Nie można też realizować remontów budynków zaplanowanych do wykonania w 2023 r. Nie można ogłaszać przetargów na roboty remontowe a rozstrzygnięte przetargi na roboty budowlane nie mogą być sfinalizowane podpisaniem umowy z powodu braku reprezentacji spółdzielni – braku Zarządu. Brak też możliwości lokowania wolnych środków finansowych spółdzielni na lokatach bankowych – brak reprezentacji spółdzielni.
Przy braku minimalnego reprezentatywnego składu Zarządu nie funkcjonuje również Rada Nadzorcza, której wybór we wrześniu 2022 r. na Walnym Zgromadzeniu na nową kadencję rady, został zakwestionowany i obecnie toczy się sprawa w Sądzie Okręgowym w Olsztynie o sygn. akt I C 1026/22 o unieważnienie uchwały o wyborze członków rady nadzorczej na kadencję 2022 – 2025 r. W listopadzie poleciłem wycofanie zażalenia spółdzielni w tej sprawie, co powinno przyspieszyć procedowanie w sądzie. Jednocześnie trwają inne sprawy sądowe z powództwa członków spółdzielni w spawach związanych z odbytymi zebraniami we wrześniu 2023 r. Po rezygnacji z pełnienia funkcji Prezesa Zarządu spółdzielnia poprzez pełnomocnika wystąpiła do KRS o ustanowienia kuratora dla spółdzielni, który jednoosobowo miałby na celu doprowadzenie do unormowania sytuacji prawnej, poprzez doprowadzenie do odnowienia statutowych struktur spółdzielni i przywrócenia jej normalnego działania. Jednak sąd rejestrowy odmówił powołania kuratora. Postanowienie sądu w załączeniu.
Ponadto wskazać należy, iż członkowi spółdzielni również złożyli do KRS wniosek o ustanowienie Kuratora Sądowego. Wszystko wskazuje na to, że KRS uwzględni ten wniosek i ustanowi Kuratora Sądowego, ponieważ wskazani członkowie zostali wezwani do uiszczenia zaliczki na poczet wynagrodzenia dla przyszłego Kuratora, jak również do wskazania osoby, która miałaby pełnić tę funkcję. Postępowanie w tej sprawie toczy się pod sygn. akt OL VIII Ns Rej. KRS 11943/23/485.
Mam nadzieję, że bez względu na to kto występuje do KRS o ustanowienie kuratora dla spółdzielni czy zarząd spółdzielni czy członek spółdzielni to są to działania pożądane nastawione na doprowadzenie do odtworzenia pełnych składów Rady Nadzorczej i później Zarządu, co pozwoli na przywrócenie normalnej statutowej działalności naszej spółdzielni bez narażania jej na paraliż i straty.
Pomimo trudnej i skomplikowanej sytuacji prawnej spółdzielni działania bieżące, nie zastrzeżone dla organu jakim jest Zarząd czy Rada Nadzorcza spółdzielni, są wykonywane na bieżąco. Płynność finansowa jest niezagrożona, zobowiązania finansowe są realizowane terminowo. Spółdzielnia nie posiada przeterminowanych zobowiązań.
Sprawy opisane powyżej miały i mają wpływ na funkcjonowanie spółdzielni. Mamy opóźnienia rozliczeń mediów i inne niezałatwione sprawy w tym odpowiedzi na pisma członków spółdzielni. Ta sytuacja spowodowana jest dużą fluktuacją zatrudnienia pracowników, w 2023 roku zostało zatrudnionych ponad 50% nowych pracowników w spółdzielni. Nowi pracownicy w dziale księgowości i dziale technicznym w szczególności w komórce rozliczeń potrzebują czasu na wdrożenie i wejście w należyty rytm pracy. Na funkcjonowanie spółdzielni nie bez znaczenia miał fakt niepełnego składu Zarządu spółdzielni w tym okresie. Praktycznie Zastępca Prezesa ds. Technicznych i Inwestycyjnych – członek Zarządu do pracy po długotrwałej absencji po wypadku wrócił 16 października 2023 r. i od tego czasu (od 31 października 2023 r.) jednoosobowo w ograniczonym zakresie zarządza spółdzielnią. Nowozatrudnieni pracownicy po zatrudnieniu w czerwcu tego roku starają się nadrobić zaległości z ostatniego półrocza. Z opóźnieniem zostało dokonane rozliczenie kosztów zużycia wody i podgrzania wody za okres od 01 stycznia 2023 r do 30 czerwca 2023 r., za co wszystkich spółdzielców przepraszam. Obecnie sytuacja zatrudnienia jest opanowana (chociaż występuje duża absencja chorobowa), Niebawem trafią do Państwa skrzynek pocztowych rozliczane kosztów zużycia gazu.
Dołożymy wszelkich starań by dokonywane rozliczenia mediów były przeprowadzone w terminie.
Z poważaniem
Dariusz Powroźnik
Członek Zarządu
Z-ca Prezesa ds. Technicznych i Inwestycyjnych
Do wiadomości:
a/a